Friday, August 23, 2013

HB Rendah bahayakah untuk ibu Hamil/mengandung??

Jom kita kenal apa itu HB 
atau dikenali sebagai Hemoglobin

............................................................................................................

Buat sape2 yang pernah hamil mesti tau apa itu HB kan? Teringat masa mengandung dulu tiap2 bulan pi cek Hb kat klinik kerajaan.  Aku orang yang bertuah sebab tak tergolong lagi dalam kumpulan HB rendah ni. Alhamdulillah.. yelah kalau HB kita rendah ni boleh beri kesan kat baby tau..

Seingat aku masa kandungan dh 5 bulan HB macam dh mula turun tapi tak sampai bacaan dia lg lah.. Masa tu hati dan jiwa dh kacau takut punya pasal J Mujurlah aku ni bijak, pi cepat2 ambil suplemen Shaklee.. Next month.. taraaa... HB aku naik. Fuh lega jiwa batin ku.hehe

Berbalik Topik Asal.. APA ek HB ni?? Jom kita kongsi sape2 yang tak tau langsung pasal ni dan buat Mommies yang baru nak hamil..


HEMOGLOBIN ialah molekul protein yang terdapat di dalam sel darah merah yang berfungsi untuk membawa gas oksigen (O2) daripada organ paru-paru ke seluruh tubuh manusia dan kembali semula ke paru-paru dengan membawa gas karbon dioksida (CO2)setelah diambil daripada semua jaringan tubuh manusia. Sikit jelah aku huraikan ye.. kang macam doctor lak aku ni.. huhu



Jom Baca..

PUNCA HB RENDAH:
  1. Peningkatan dalam isipadu darah
  2. Penurunan secara sederhana dalam kepekatan sel darah merah
  3. Penurunan kadar HB normal
  4. Kurang pengambilan zat besi dalam diet
  5. Kekurang folic acid
  6. Pendarahan gastrointestinal
  7. Kehilangan darah dari pendarahan buasir


RISIKO HB RENDAH:

Kesan kepada ibu

  1. Ibu boleh pitam atau mudah pitam/pengsan
  2. Mengalami keguguran
  3. Mengalami kegagalan jantung
  4. Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
  5. Risiko alami penyakit berjangkit

Kesan kepada bayi dalam kandungan


  1. Intrauterine growth restriction (IUGR) atau Pertumbuhan janin terbantut
  2. Lahir sebagai premi atau tidak cukup bulan
  3. Berat bayi yang lahir kurang 2.5kg
  4. Anak lemas semasa lahir atau Asphyxia
  5. Mati ketika dilahirkan atau stillbirth

Kepentingan HB ketika Hamil


KANDUNGAN KURANG DARI LIMA BULAN

Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis (pembentukan organ-organ seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak dan anggota-anggota lain). Jika darah kurang daripada 11g, jika jantung tidak terbentuk dengan sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dapat dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat (tiada kaki dan tangan yang sempurna). Manakala jika bayi sempurna sifat tetapi darah terlampau cair akan melambatkan proses pembentukan otak bayi , iaitu mungkin bayi akan selamat dilahirkan tetapi kurang pandai.


KANDUNGAN 5 BULAN KE 7 BULAN

Ketika bayi kita telah sempurna pembentukan sifat anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya boleh mati dalam kandungan ibu


KANDUNGAN 7 BULAN KE ATAS
 
Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung kepada kepekatan darah Hb. Jika Hb terlalu cair atau rendah iaitu kurang daripada 9g, jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain sedikit dimana bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.




Macam mana nak Pulihkan HB ni?? Boleh ke??


Jawapanya.. dah tentu boleh.. Nak tau?? KLIK SINI


Untuk Harga Murah boleh PM Mama Shop 013-9959 525 /



Hot Product